måndag, maj 7

Avstickare 2 - Helsingforsresan

Förra helgen gjorde jag tillsammans med min fru och en kompis en liten roadtrip till Helsingfors. Det här var första besöket i Finlands huvudstad för mig, så jag tyckte det var extra spännande att se allt nytt.

Väl i Helsingfors hann jag med att se väldigt mycket. Jag besökte till exempel Tempelplatsens kyrka, en kyrka som är insprängd i ett berg, och därför har väggar bestående av massivt berg. Det var mäktig akustik i kyrkan, där de höll gudstjänst på engelska under besöket. Jag var också till Stockmanns varuhus, Helsingfors största köpcenter, bestående av ett flertal våningar med prylar och kläder. Och jag var uppe i en hög byggnad kallad Torni, där man kunde se en fantastisk utsikt över hela Helsingfors. Där finns också Helsingfors bästa utsikt från en toalett, som jag givetvis besökte.

För att ta oss fram i Helsingfors åkte vi spårvagn, något som det kryllar av där. Det var väldigt enkelt att ta sig fram och hitta i staden. I Helsingfors bor det 560 000 invånare och av dessa är 6 % svenskspråkiga. Jag provade ett flertal gånger att tala svenska med expediterna i staden, vilket fungerade väl i kanske 4 fall av 5. Många av de finskspråkiga behärskar svenska bra i Helsingfors kunda jag konstatera, och det är roligt att de försöker använda den lilla svenska de kan.

Under en av våra spårvagnsfärder in till centrum råkade en medpassagerare höra att vi talade svenska. Kvinnan kom därför fram till oss och frågade om hon fick ställa några frågor till oss om den kommande Eurovisionfinalen, hon var nämligen ute på uppdrag från radio Vega. Vi ställde upp på intervjun och försökte svara så gott vi kunde på hennes frågor, men tyvärr kom vi inte med i nyhetssändningen senare på kvällen när vi lyssnade på radion.

När vi gick förbi Intersport i centrum började tre personer vinka och ropa efter oss, de ville att vi skulle gå in på just Intersport. Personerna föreställde kändisfotografer, och vi fick gå på röda mattan in till affären, blev fotograferade, och min fru fick ge sin autograf till en av dem. Nedanför rulltrappan blev vi sedan bjudna på chokladpraliner. Jag kände mig verkligen som en kändis. Bra knep att lura in kunder! :) De lyckades dock inte få mig att köpa någonting, jag åt bara upp deras choklad och fortsatte sedan stadsvandring.

Det här var en liten del av allt jag hann med och fick vara med om. Jag är väldigt nöjda med min lilla avstickare till Finlands huvudstad. Vi hade väldigt duktiga guider där nere som visade oss alla sevärdheter. Det blir säkerligen fler resor till denna trevliga stad!

0 kommentarer: