torsdag, april 12

Elina - som om jag inte fanns

Denna film lånade jag från biblioteket och såg hemma, då jag inte hade möjlighet eller tid att se den på den utsatta tiden på biografen. Men, den var nog lika bra för det. Jag har tidigare sett Den bästa av mödrar av Klaus Härö, och tyckte den var väldigt bra, så jag var taggad att se denna film nu.

Filmen handlar om nioåriga Elina som börjar skolan igen efter en längre tids sjukdom. Hennes far har tidigare dött, och Elina saknar honom väldigt mycket. Väl i skolan hamnar hon genast i kollisionskurs med sin stränga lärarinna. Man får nämligen inte tala finska alls i skolan, och det gör Elina för att hjälpa sin vän som nästan inte alls kan tala svenska. Elina gör uppror, och ingen hjälper Elina som ignoreras helt av sin lärarinna och inte ens får äta lunch på skolan.

Filmen är kort, vacker och rörande. Elina har väldigt stark personlighet och karaktär, och är modig som vågar gå mot strömmen och kämpa för sin sak, rättvisa. Hennes envishet lönar sig dock till slut. Jag tror att filmen är väldigt bra för barn att se, för att de kan se att det går att ändra på orättvisor i världen, bara man kämpar för dem. Den visar också på hur illa minoriteter kan behandlas i Sverige, och säkerligen finns det liknande fall i Finland.

0 kommentarer: